SOD TORAH
רשימת צפנים גמרא אונליין מי אנחנו פורומים

איך הצמחים נבראו ביום השלישי והשמש ברביעי?

כתבות, מאמרים מתורגמים ובלעדיים של הגולשים ושל המערכת בנושא.

איך הצמחים נבראו ביום השלישי והשמש ברביעי?

הודעהעל ידי sodtorah » ב' ספטמבר 22, 2014 7:33 pm

העולם מקשים שאלה ע"פ הפשט, איך נבראו הצמחים והארץ הצמיחה דשא ביום השלישי לבריאה, שהרי עדיין לא היו מאורות שמש וירח וכו' והצמחים זקוקים לשמש. אז איך הם התקיימו? ואע"פ שאפשר לומר שהיה נס וכמובן שכך הדבר, אך ננסה דרך אחרת ואם לא ימצא חן בעינייך תתלה בנס שזה פשוט ותמים. וכן אפשר לומר שיום אחד לא יזיק לצמחים אבל זה דחוק לומר שהקב"ה לא ברא לפי הסדר הטבעי.

ואפשר שאותה שאלה כבר נענית בזוהר (בראשית ה:) שאמרו שם שבשלושה ימים הראשונים לבריאה שהם כנגד היסודות מים אש ואויר, הכול נברא בכוח ולא בפועל ונישאר תלוי ועומד, כלומר לא ניראתה השפעתם בעולם אע"פ שכבר נעשו. כי עדיין לא יצא יסוד העפר שזאת הארץ ורק מתי שתצא הארץ תתגלה ההשפעה של שאר היסודות כי הארץ מגדלת צמחים ע"י החמימות של האש כעין השמש וע"י המים שמשקים האדמה, וכן הרוח המנשבת בצמחים כמו שכתוב "כשעירים עלי דשא" וכן פירש הר"ש בוזאגלו (מקדש מלך), ומתי אמורה השפעתם להתגלות - ביום הרביעי. כך קובע הזוהר ע"פ הסוד, [משום ששלושת הימים הראשונים כנגד חג"ת והם משפיעים רק דרך המלכות שהיא רמוזה ביום הרביעי]. אולם הזוהר מקשה הרי הארץ כבר הצמיחה ביום השלישי שכתוב "וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע לְמִינֵהוּ וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ לְמִינֵהוּ". ואם כן רואים שההשפעה של היסודות בעולם הזה כבר הייתה ביום השלישי, ולמה ע"פ הסוד אמרו שרק ביום הרביעי תיתגלה ההשפעה. והתירוץ של הזוהר ונביא את המילים של הזוהר שזה דבר מדהים וכך הוא אומר שם (תרגום): "וְאִם תֹּאמַר, הֲרֵי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי זֶה הָיָה, שֶׁכָּתוּב תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא, וְכָתוּב וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ! אֶלָּא זֶה, אַף עַל גַּב שֶׁכָּתוּב בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי, זֶה הָיָה רְבִיעִי, וְנִכְלָל בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי שֶׁיִּהְיוּ אֶחָד בְּלִי פֵרוּד.", ואם הבנו נכון את פשט הדברים, ביום הרביעי הצמחים יצאו באמת, רק שזה נכתב ונכלל ביום השלישי כדי לשתף את המלכות ביום השלישי בתפארת.

וניראה לענ"ד שלכן נאמר ביום השלישי פעמיים "וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב", שרומז שביום השלישי נכללו שתי בריאות, שכל אחת שייכת ליום אחר לכאורה, הראשונה "יקוו המים וכו' ותראה היבשה", לכאורה שייכת ליום השני שלא נאמר בו "כי טוב", ולכן נכלל כאן כדפירש"י, וניראה משום שביום השני יש מחלוקת והיא הבדלה בין המים אשר מתחת לרקיע ובין המים אשר מעל לרקיע (תקו"ז כ ע"א) וידוע שמחלוקת יכולה להיות לשם שמים כגון הלל ושמאי ויכולה להיות שלא לשם שמים כגון קרח ועדתו, הלכך זה נתון בבחירה החופשית של האדם לכן אי אפשר לומר "כי טוב" כמו שלא אמר הקב"ה "כי טוב" ביום השישי שברא את האדם שגם לו בחירה חופשית. והבריאה השנייה ביום השלישי היא מאמר תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע וכו', ולכן נאמר בה גם כן "כי טוב", לרמוז שאינה שייכת למקומה אלא ליום הרביעי לאחר בריאת המאורות, והיא נכללה כאן מסיבה אחרת כמו שאמרנו ע"פ הסוד.

sodtorah
מנהל האתר
 
הודעות: 72
הצטרף: ד' דצמבר 19, 2012 1:00 pm

חזור אל כתבות על מדע ואמונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron